.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نکاتی برای امیر جدید آموزش و پرورش مازندران
 نکاتی برای امیر جدید آموزش و پرورش مازندران

تاکنون برای هیچ جابجائی مدیریتی در راس ادارات کل استان و حتی همین سازمان، مطلبی ننوشته و ضرورتی هم برای آن ندیده بودم، اما از آنجائی که آقای محمدعلی امیری خارج از فضای استان بوده و ناگهان در رأس این سازمان مهم متجلی شده و با این تذکر که حقیر براساس عادت همیشگی ام ضمن پرهیز از پردازش نقادانه به مدیری که از عرصه اقتدار کنار نهاده شده، نکاتی را صرفاً جهت اطلاع مدیر تازه از راه رسیده، متذکر می شوم.

آموزش و پرورش یکی از اصلی ترین و مهم ترین نهادهای اجتماعی و یکی از پرمحصول ترین کارخانجات انسان سازی است که غفلت از وظایف ذاتی و کارکردهای نهادی آن، خیانت به امانتهای بزرگ محوله ایست که نه تنها سازمان مربوطه و مشتریان آن، بلکه یقیناً جامعه در تمامی سطوح از آن متضرر شده و جبران آن میسور نیست و به همین خاطر کسی که سکان هدایت کشتی تربیت انسانها را در در این دریای پرتلاطم جهانی و امواج فرهنگ ستیز تهاجم فرهنگی و جنگ نرم بعهده می گیرد، باید خود را برای مواجهه با آن، خطرپذیر و سختی پذیر دیده و در گردباد حوادث کم نیاورده و بی قراری نکند.

نهاد مقدسی که درونداد، میانداد و برونداد آن انسانیست و نیز در محاسبات درون سازمانی برون سازمانی اش دارای وسیع ترین چارت تشکیلاتی، گسترده ترین دامنه کاری، پر نفوذترین و تاثیرگذارترین حضور فیزیکی، طولانی ترین جلوه سازمانی و عملیاتی ترین فعالیت تربیتی است که به همین خاطر پرتعدادترین و پراشتغالترین سازمان و در عین حال پرمنزلت ترین نهاد اجتماعی در افکار عمومی از گذشته تا کنون است.

دقیقاً بخاطر همین دلایل ذکرشده و نیز مسائل ذکر نشده دیگر، مدیریت بر این نهاد مهم اجتماعی، مسئولیتی فراتر از محاسبات معمول مدیریتی است و نمی توان آن را از نوع مدیریت در استانداری و یا حتی نهادهای موسوم به فرهنگ عمومی مثل صدا و سیما، ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و غیره تقلید و الگوبرداری کرد.

اگرچه می دانم سخنهای تخصصی با مدیری که مشاورت وزارتخانه را در پیشینه مسئولیتی خویش دارد، زیره به کرمان بردن است، اما قصدم از این مقدمه ورودی نرم به موضوعات اصلی است و آن اینکه:

1-مسئولیت آموزش و پرورش پیش و بیش از آنکه یک سمت سیاسی باشد، سمتی تخصصی و مشخصاً تربیتی است و سهم توجه به تربیت نسلی که در اختیار اوست به مراتب بیشتر از جلب رضایت مدیران همتراز و یا حتی مافوق استانی است و ورود به مناسبات داد و ستد سیاسی در اصل خروج از محاسبات ظریف تربیتی است.

2-کادر اصلی آموزش و پرورش را معلمان و نیز فرهنگیان کارمند شده ای تشکیل می دهند که هر یک دارای هوشیاری و توان محاسبه بالا در عرصه فعل و انفعالات اداری اند و مدیر این مجموعه همواره در زیر ذره بین آنالیزهای فرهیختگان قرار دارد و عمل خارج از ضابطه، سم مهلکی برای پیکره مدیریتی است و هرگز نباید از دایره شفافیت فاصله گرفت و رفتار ابهام آمیز داشت.

3-سالهاست که معلمان فریاد می کنند: "ما زیاد هستیم، اما زیادی نیستیم" و پیام این فریاد هم واضح است یعنی اینکه شما نباید با تبدیل تاسف بار استغنای مالی به نیازمندی های شدید معیشتی، در مقایسه با افزایش درآمد در سایر سازمانها، از منزلت تاریخی و سنتی معلم بکاهید و یا حتی مطالبات آنها را هم نقد نکنید!

4-عدالت یکی از اصول دین و شاخصه خداست و هر کس که ادعای خدایی بودن دارد، باید به این گزینه توجه مستمر داشته باشد و دو مطلب مهم در این رابطه مطرح است که مسئولیت مدیران را بالا می برد که یکی اکتفاء نکردن به عدالت زبانی است و دیگری اجرای عدالت در باره خود مدیر و خودی های خانوادگی و حزبی و شهری و جناحی است که متاسفانه کمتر دیده می شود. یادمان باشد که علاوه بر رانت اقتصادی، رانت های امتیازی نیز حرامند و ما نباید شایسته سالاری را قربانی وابستگی های سیاسی و یا همشهری گرائی و غیره بنمائیم.

5-یکی از مسئولیت های مدیر جدید، اقدام علوی و آن بازگرداندن حقوق پایمال شده مالی و انسانی و اداری در آموزش و پرورش از هر جهت است که یکی از مصادیق فردی آن، ظلم به کسانی است که در آزمون استخدامی این نهاد امتیاز آورده، ولی در هر دو مرحله با قانون شکنیها و عدالت گریزیهای افراد ذیدخل و سرپوش گذاری های مدیریتی از حق استخدام و جذب محروم شده اند!( مثال زنده آن دخترم بوده که بعنوان یکی از فارغ التحصیلان برتر مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد ساری، بالای 90% سئوالات را در مرحله اول درست جواب داده، اما در همان مرحله در حقش اجحاف شد و اعتراضات حضوری ما هم به جایی نرسید که نرسید)

6-تنظیم مجدد محل اشتغال بکار کسانی که بتازگی و در همین آزمون جدید جذب آموزش و پرورش شده اند، از وظایف سنگین مدیر جدید است، چرا که در این رابطه خانم هایی که متاهل و مادرند، از شرق به غرب و یا بلعکس منتقل شده اند، در حالیکه بخاطر اشتغال همسر، امکان تغییر محل سکونت ندارند! این معضل با یک فراخوانی و تدوین فراوانی ها بر اساس تمایلات، نیازها، رشته ها، رتبه ها و غیره قابل ساماندهی جدید است و نباید افراد و ترجیحاً بانوان را اذیت کرد.

7-یکی دیگر از انتظارات ما از مدیر جدید، کوچک کردن سازمان استانی و ادارات شهرستانهاست که متاسفانه در برخی موارد فاقد توجیه و غیرضرورند و بایستی با تدبیر و بتدریج عملیات تعدیل صورت پذیرد که متاسفانه بخاطر برخی قصورها، سازمان های مرکزی را بی جهت فربه می نمایند.

8-جابجایی های منطقی و عزل و نصب های شایسته سالارانه در سطوح مدیران سازمان استانی و شهرستانی از توصیه های موکدی است که به دو دلیل ضرورت دارد، یکی بخاطر اینکه طبعاً مدیر جدید باید مدیران میانی همراه داشته باشد که با او یکدل باشند و دیگر اینکه مدیران میانی باید توانا و صالح باشند تا قادر به همراهی با برنامه های مدیر جدید باشند.

9-ساماندهی مدارس و ارزیابی درست آموزشی و پرورشی این مراکز و انطباق جسورانه واقعیات با اهداف از وظایف هر مدیر از جمله مدیر جدید است، چرا که مدارس ما امروز بدلایل متعدد از جمله تضعیف اولویت های پرورشی و ترجیح یکسویه پیشرفت های آموزشی که در برهه ای حتی منجر به حذف این معاونت هم شده بود، کاملاً صوری اداره شده و چند گزینه مهم از جمله پرورش اجتماعی، پرورش فرهنگی و پرورش سیاسی در غالب مدارس، نامرئی و یا حداقل نامحسوس اند و همه چیز زیر سایه آموزشی قرار گرفته که حق می دهید این نگاه کاملاً یکسونگرانه است و گواه بارز این ادعا آسیب پذیری های گسترده دانش آموزان و دانشجویان در تهاجم فرهنگی و جنگ نرم استکباری است.

10-ساماندهی خیرین مدرسه ساز و سیاست گذاری برای مدرسه سازی امر مهمی است که در گذشته به دلیل عدم جدیت،شاهد احداث مدارس بی مناسبت در مناطقی بوده ایم که یکی از مدیران سابق همین نهاد در استان به بیفایدگی 80% مدارس تازه تاسیس در مناطق بی دانش آموز اشاره می کرد.

11-جلوگیری از تعدی به حقوق آموزش و پرورش از نظر مکانی، پرسنلی، بودجه ای و سایر موضوعات مدیریتی مشابه آنچه که بر آموزشکده کشاورزی شهید بهشتی ساری گذشته و یا تقاضای دیگری که باز هم متوجه همین مرکز آموزشی جهت احداث سایت اداری شهرستان است.

12-ایجاد طرحهای رفاهی- تسهیلاتی برای قاطبه فرهنگیان در همه شهرها و ترجیحاً در مرکز استان به منظور هم ارتفاع سازی رتبه برخورداری فرهنگیان از مواهب اجتماعی و محرومیت زدائی از این قشر

13-حذف جلسات غیرضروری از برنامه های مدیریت و افزایش ارتباطات حضوری، ایمیلی، پیامکی و تلفنی با ارباب رجوع و افزایش تعداد سرکشی ها از محیطهای تحت امر اداری و آموزشی و حضور در شهرستانها

14-استقلال عمل مدیریتی در تصمیم گیری های سازمانی و پرهیز از پذیرش های سفارشی و یا فشارهای برون سازمانی و یا حتی زمینه سازی های درون سازمانی

در پایان امیدوارم که مدیر محترم جدید که از پیشینه مدیریتی وزارتی برخوردار است و منشاء امیدواری های زیادی برای ارباب رجوع خویش شده، بتواند با مطالعه درست و دقیق آنچه که در گذشته بر این سازمان رفته و نیز با تدابیر اداری و عملیاتی خویش، سیاست های کاری راهگشا و مجموعه ای از همکاران توانا را بکار گیرد که طی آن در یک پروسه زمانی تعریف شده بتواند حداقل بخشی از خلاءهای موجود را شناسائی و زخم های سازمانی موجود را که البته مربوط به کل دوره های مدیریتی گذشته است، ترمیم کرده و آینده این سازمان را با کمترین مشکل مواجه سازد .

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 27 دي 1389
امیدوارمه رییس قبلی کش په ره لینگ نکنه
محمد 27 دي 1389
مازندران فقط ساری - بابل - آمل یا یک شهر نیست مازتدران یک استان است آقای امیری به آقایان فاضلی و فیاضی نشان دهید که مازندران یک استان است اگر شما هم مثل آنها قکر نمی کنید که مازندران فقط ساری است.
احمد از بابل 27 دي 1389
جناب آقای رنجبر عزیز ، اولا جذب نیروهای جدید الاستخدام ربطی به استان نداشت ، دوم این که حضرتعالی طراح خوبی هستی ، اما وارد گود شو تا ببینی عمق آب در آموزش و پرورش چقدر است ، سوم آن که شما عزیزان عضو هیئت علمی با فرزندان معصوم و پاکی که آموزش و پرورش با خون دل خوردن معلمان فرهیخته تحویل تان می دهد چگونه کار می کنید که آنان را این گونه تحویل جامعه می دهید و آخر آن که شما به مشکلات دانشگاهتان برسید زیرا آموزش و پرورش مردان غیوری دارد که اگر پرچم از دست سربازی بیفتد سربازی دیگر بر خواهد داشت و هیچ کس سردار نیست .
تقی پور از ساری 27 دي 1389
آموزش و پرورش ایران امیر ندارد ، زیرا کشوری که ریاست محبوب جمهوری وی خدمتگزار مردم است ، چگونه آموزش و پرورش آن امیر دارد گرچه امیری رئیس ماست اما او سرباز نظام است .
سعیدی 27 دي 1389
قای رنجبر بهتر است دیگر مطلب ننویسد در استانی که حق کشی مسلم در آزمون استخدامی می شود و فوق دیپلم طراحی دوخت را به عنوان معلم آموزش ابتدایی و مشاور استخدام می کنند و در روز تودیع به چنین استخدامی بر خود می بالند و از عقده برکناری مدیر جدید را سیزدهمی و نحس خطاب می کنند نوشتن و نظر دادن چه سودی دارد بگذار این اقا هم مذتی رئیس باشد و برود دنبال کارش و بعد هم رئیس دیگر و .....
نا شناس 27 دي 1389
آموزش وپرورش از سرچشمه گل آلود است .بیش از بیست سال است و خیلی تا وزیر آمد ورفت یکی نتونست بدهی معوقه فرهنگیان را بدهد. همه شون اول کار لاف زیاد میزنن ولی بعدش معلمان را سرگرم یکسری تغیرات سیاسی میکنن آخرش هم چند ماه مونده به رفتن به فکر حل مشکلات می افتن. خدادبخیر کنه
a 28 دي 1389
خداقوت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
محمد 28 دي 1389
باعرض تبریک خدمت جناب آقای امیری و آرزوی توفیق. پرداختن به موضوعات جزیی بویژه صرف وقت برای سهم خواهی گروههای سیاسی ایشان را از اصل وظیفه خود غافل می کند . از این لحظه ایشان مدیون حق حدود 46هزار معلم و حدود 500هزار دانش آموز هستند .بنابر این اولین اولویت ایشان برنامه ارتقائ جایگاه فعلی آموزش و پرورش باید باشد.که این امر غیر از دوره اندک و درخشان مدیریت جناب آقای فاضلی مغفول مانده است. البته برنامه سالانه ای در سازمان آموزش و پرورش نوشته میشد اما صد افسوس که هیچگاه ارزیابی نشده و میزان موفقیت آن از طریق ناظرین اعلام نگردید. بنابر این اشتباه بزرگ و فاحش اقای فیاضی راکه سازمان عظیم تعلیم و تربیت استان را از وظایف اصلی خود دور نموده و هیچگاه تمایلی به ارتقائ شاخص های نظام آموزشی و تربیتی از خود نشان نداده اند و مدام به فکر آینده سیاسی خود بوده اند ،را تکرار نکند.و با عملکرد خود نامی نیک در تاریخ مازندران به یادگار بگذارند . با تشکر از تذکر جناب آقای رنجبر . بدرود. معلم عاشق
نا شناس 28 دي 1389
این آقای صادقعلی عجب تئورسینی است.سایت شمال نیوز هم عجب متنی را انتخاب کرده .یعنی در کل علم شما معلوم شد.اگر بند 5بنحو احس واکمل اجرا میشد مشکلات استان مازندران از همه نظر (سیاسی. آموزشی .اجتماعی. مدیریتی.و.........)حل میشد
رضايي 28 دي 1389
اقاي اميري شمارا به جان هر كسي كه اعتقاد دارين نكا.نكا.نكا را دريابيد با اين مديريت اموزش وبرورش همه فرهنگيان سر خورده شدند اميدواريم در اين مسوليت سنگين موفق باشين
حاجی 28 دي 1389
با سلام خدمت مدیریت محترم سایت . قبلا مطلب مینوشتم واز این پس با نام حاجی مطلبها رامی نویسم :
دوباره سخن از برداشتن مدیربه میان آمد و ما هم مشتاق نوشتن مطلب در این مورد .ریشه این کار را باید از فرد محبوب رسانه ((آقای ابراهیمی )) بیابیم و تفسیر کنیم . ابراهیمی را رسانه دوست دارند همانطور که جناب مشایی را رسانه دوست دارند و نمی خواهند از او جدا شوند . البته از یک جهت نمیتوان ابراهیمی را به مشایی چسبان چرا که مشایی برای خود تئوریسینی هست و ابراهیمی از لحاظ برداشتن مدیرانی که بر سر راه آقای شجاعی قرار دارند تئوریسینی دیگر . اما این کجا و آن کجا ...
جناب ابراهیمی خسته نباشی . از این همه زحمتی که برای کاندیدای دور بعد مجلس میکشی (سید رمضان شجاعی ) خسته نباشی

یک برنامه ریزی که لو رفت :
شجاعی : ابراهیمی تو منو حمایت کن که دوباره نماینده مجلس بشم
ابراهیمی : پس من چی ؟ من نباید بیام ؟
شجاعی : نه تو نیا !!!!!!!!!!!! من که نماینده شدم تو رو استاندار میکنم
ابراهیمی : شجاعی جان دستت درد نکنه . منم همین رو میخوام
شجاعی : پس بیا بهم دست بدیم که به یکدیگر خیانت نکنیم .
من ا... توفیق برای هر دو
(( نویسنده :حاجی ))
آقای حاج عباس رمدانی لطفا کل مطلب من رو بزن . بدردت میخورم . نذار قهر کنم دوست من
شهروند 28 دي 1389
آقا جان فکر میکنید وزیر ما کیست که بدنه ی آن باشد؟ آموزش و پرورش ما سالهای سال است که مشکل دارد و دچار نوعی رخوت و سستی شده است. وقتی کارشناسان و صاحب نظران امر آموزش کنار زده شوند دیگر چه انتظاری در مورد بهبود کیفیت آموزش و پرورش مملکت دارید؟
آقای امیری هم مثل بقیه ،
خانه از پای بست ویران است خواجه در فکر نقش ایوان است
نا شناس 28 دي 1389
سلام انشاالله بر امیری مبارک و برای فیاضی توفیق بالاتر
نا شناس 28 دي 1389
با تشکر از تذکرات اقای رنجبر خواستم یک نکته دیگر هم به تذکراتش اضافه شود ان که :حذف چاپلوسی وریا کاری اعم از نصب پرچم های غیر ضروری و سمینارهای غیر اموزشی که بودجه ان از ناحیه اموزش وپرورش تامین می گردد مثل فلان نماینده...
نا شناس 30 دي 1389
با سلام امیدوارم آقای امیری ابتکار عمل را در دست داشته باشد و منفعل در این اظهارات غیر کارشناسی نگردد.
نا شناس 30 دي 1389
آقاي اميري مدير كل محبوب ، توانمند كه نشان دادند از سعه صدر بالايي برخوردارهستند با آروزي توفيق روز افزون براي ايشان . درزي خلردي
محمد 6 بهمن 1389
آمورش و پرورش مازندران از مدیر کلی آقای تقی پور در سراشیبی سقوط مدیران خطی و جتاحی است
سیر به کارگیری روسایی که دائما تغییر می کنند کاروانهای کارشناسان و کارکنان اداره کل و ادارات شهرستانها که جابجا می شوند و. . .
نشانه های ثبات مدیران در مازندران است . بیایید با ساخت استانهایی با ثبات - ایرانی با ثبات بسازیم
نا شناس 8 بهمن 1389
با تشکر فراوان از مسئولین محترم شمال نیوز . خدا قوت :آقای امیری خوشحالیم که اگر مدیری را از ما گرفتند ،مدیری مقتدر و دوست داشتنی را بدست آوردیم ...

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.099 seconds.